tiistaina, joulukuuta 05, 2017

Autoilu sähköistyy

Talouselämä kirjoittaa 4.12.2017:

"akkujen hinta kilowattitunnilta on pudonnut nyt jo noin 200 dollariin, kun se vuosi sitten oli 300 dollaria
(...)
Analyysimme ennustaa, että hinta putoaa vain 100 dollariin vuoteen 2020 mennessä.
(...)
Suomessa sähköautojen ajomatkat jäävät vielä liian lyhyiksi monen kuluttajan tarpeisiin nähden, koska välimatkat ovat pitkät ja pakkanen lyhentää akkujen kantamaa.
(...)
isot markkinat ovat lämpimissä olosuhteissa ja tiheissä väestökeskittymissä.
(...)
Parhaat sähköautot lupaavat 450 kilometrin ajomatkoja
(...)
tämän arvioidaan kattavan 95 prosenttia matkoista ja 99 prosenttia kaupunkien sisäisistä ajoista"

Akkuteknologia kehittyy, hinnat tipppuvat - artikkelin mukaan jopa ennustettua vauhdikkaammin niin että kahdessa vuodessa hinta puolittuu 100 dollariin kilowattitunnilta. Otetaan esimerkkinä vaikkapa Nissan Leaf. Vuoden 2018 mallissa on 40 kWh akku. Nykyhinnoilla akku maksaa 8000 dollaria, em. ennusteen perusteella kahden vuoden kuluttua 4000 dollaria. Auton hinta on tällä hetkellä Suomessa 39 300 €. Mikä on vuosimallin 2020 akkukapasiteetti & auton hinta? Tuplatehoinen akku, hinta 39 000 euroa? 40 kWh akku, hinta 35 000 euroa? Mitä sinä arvelet?

Toinen konkreettinen esimerkki: minulla oli tilaisuus koeajaa Volkswagen e-Up viime viikolla. Yllätyin positiivisesti. Pieni, jopa pikkuruinen e-Up ei tuntunut pikkuautolta, vaan ajotuntuma oli jämäkkä ja auto tuntui suorituskykyiseltä.

Mutta se hinta. 30 000 euroa pikkuautosta on paljon. Hinta on kaksinkertainen verrattuna muuhun Up-mallistoon. Autossa on 18 kWh akku joten edellisen perusteella sen hinta on nykyisin noin 4000 dollaria. Tämäkään ei selitä e-Upin korkeaa hintaa. Katson että e-Upin hinta tulisi olla 20 000 - 25 000 euron haarukassa, mielummin lähempänä 20 000 euroa jotta sitä isosti innostuttaisiin ostamaan. Saksassa auto näyttää maksavan 27 000 euroa, eli hinta on varsin korkea sielläkin.

* * *

Monet kyselee kulutuslukemia. Tässä Outlander PHEV -lukemia loka-marraskuu.

Aikamoista vaihtelua: 3,3 - 7,6 l/100 km. Keskimäärin 4,5 l/100 km lokakuu, 6,0 l/100 km marraskuu. Marraskuussa tuli useampi 350 - 450 km pitkä yhtäjaksoinen siivu. Suurin yksittäinen lukema 7,6 l/100 km tuli muistaakseni raskaassa talvikelissä suksiboksi katolla Kannus - Oulu - Kuusamo.

Ei kommentteja: