1.31.14 ei vastannut odotuksia ja alkuperäiskaavailujen valossa merkitsee hylättyä suoritusta. Kokonaisuuden huomioiden annan kuitenkin suorituksesta arvosanan välttävä+. Palaan tarkempaan kisaraporttiin kuvineen seuraavassa postauksessa. Ja saatanpa reissusta muutenkin kirjoittaa, jos aikaa ja inspiraatiota piisaa. Matka oli onnistunut ja kaupunki hieno, joten sopii odottaa että inspiraatiota riittää.
- - -
Sattui tuossa silmään BBC:n uutinen, jonka mukaan brittihumanistien yhdistys (BHA, British Humanist Association, kuvaavampi nimi olisi pääagenda huomioiden ehkä BAA, British Atheist Association... Mistä tuleekin mieleen suomalainen ns. vapaa-ajattelijoiden yhdistys, jonka nimi on tragikoomisessa ristiriidassa ahdasmielisen, suorastaan pakkomielteenomaisen uskontonegaationsa kanssa) suunnittelee julistekampanjaa Lontoon bussien kylkiin. Julistetekstiksi kaavaillaan
"There's probably no God. Now stop worrying and enjoy your life."
Mistä lähtien uskonnosta on tullut synonyymi ilottomalle elämälle? Mistä lähtien teistinen maailmankuva on redusoitunut murehtimiseksi?
Katson että ilottomuus, kyynisyys, pessimismi ja murehtiminen ovat tyypillisiä virityksiä todellisuuden pyhälle ulottuvuudelle sokeutuneille.
Kampanjan taustalla häärii ateistien arvostama Richard Dawkins, jonka mukaan tarkoitus on saada ihmiset ajattelemaan. Dawkins väittää, että ajatteleminen on julistettu pannaan ("anathema") uskonnon toimesta. Kaikkea voi toki väittää. Mutta tämä väite on fantastinen. Siis mielikuvituksellinen.
Vaatimattomuudesta miestä ei voi syyttää. Onhan Dawkins nettisivujensa mukaan "selkeän ajattelun keidas" ("a clear-thinking oasis"). Ehkä niin onkin, mutta tässä kohtaa selkeys merkitsee asioiden yksiulotteistamista ja suoranaista vääristelyä.
Dawkins on varmasti fiksu mies ja hänen täytyy tietää, että maailmaan mahtuu monenlaisia uskontoja. Jotkut uskonnot varmaan ovat jäykkiä, dogmaattisia, fundamentalistisia, yksilön (ajattelun)vapautta rajoittavia. Mutta vain jotkut.
On paljon uskontoja, tai laajemmin ilmaistuna metafyysistä ulottuvuutta hahmottavia käsitejärjestelmiä, joissa ihminen nähdään moniulotteisena olentona, joka saavuttaa onnellisen elämän vain jos hän saavuttaa tasapainon päänsä ("äly") ja sydämensä ("tunne") välillä. Näissä skenarioissa ihminen on viisas, jos (ja vain jos) hänen ajattelunsa on saumattomasti yhdistyneenä tunteeseen. Näiden keitaiden vesi on kirkasta ja virvoittaa yksipuolisen älyn kuivaan erämaahan eksyneet.
Ymmärrän kyllä, että Dawkins, BHA ja muut uskontovastaiset ihmiset vaativat uskontojen kieltämistä. Ymmärrän, että heidän mielestään maailma olisi parempi paikka ilman uskontoja. Ymmärrän, mutta olen jyrkästi toista mieltä.
Uskontoa niin kuin tikapuita tai vaikkapa kirvestä voi käyttää rakentavasti tai väärin; kirves on mainio halonhakkuussa mutta väärinkäytettynä tuhoisa. Pitäisikö siis kirveet kieltää?
Autolla pääsen paikasta A paikkaan B kätevästi. Toisaalta autolla on moni ajanut ihmisen päälle - pitäisikö siis autot kieltää?
Uskonnot ovat oikeinkäytettynä apuvälineitä transsendenssin hahmottamiseen mutta väärinkäytettynä ne voivat toimia esimerkiksi alistamisen välineenä.
Dawkinsin, BHA:n, vapaa-ajattelijoiden ja muiden vastaavien instanssien (kyllä, Dawkins on käsite sokeine kelloseppineen) harjoittama uskontojen kirjojen latistaminen dogmaattiseksi monoliitiksi on häpeällistä älyllistä epärehellisyyttä.
-gs
ps. Miten olisi:
"God exists. Now stop worrying and enjoy your life."
:-)
5 kommenttia:
Kukas tokaisikaan luovaan ajatteluun usuttaen :
"God exists and she's black."
=o)
vapaa-ajattelu on vapaata ellei tule uskonnosta puhe -muinainen city-lehti
Tämä vapaa-ajattelijoiden ajattelun yksiulotteisuus on samantyyppistä kuin niillä uskonnollisilla piireillä joihin vapaa-ajattelijoiden kritiikin kärki terävämmin osuu eli fundamentalisteillä.
Yksiulotteinen ajattelu on kykenemätön näkemään muita totuuksia mahdolliseksi kuin omansa.
Asian ytimessä, molemmat. :-)
-gs
Aamen :-)
Vantaan Laurissa oli 23.10. Antti Siukosen kolumni samasta teemasta:
"Fundamentalismi voidaan määritellä oman asian toitottamiseksi riippumatta siitä, mitä mieltä kuuntelija on. Tällainen totuuden laput silmillä julistaminen yhdistetään usein kristillisiin herätysliikkeisiin. Olisiko kuitenkin niin, että prosentuaalisesti fundamentalismia löytyy enemmän vapaa-ajattelijoista kuin kristikunnasta?"
Niinpä. Olen kerran uteliaisuuttani käynyt vapaa-ajattelijoiden kokouksessa. Vielä lähes 20 vuoden jälkeen muistan hyvin ilmapiirin.
Etukäteen olin ajatellut, että komea on nimi yhdistyksellä ja odotin tilaisuudelta hyvin paljon. Pettymys oli suuri, kun koin tilaisuudessa ilmenevän ajattelun kaikkea muuta kuin vapaaksi.
-gs
Lähetä kommentti