torstaina, syyskuuta 28, 2017

Kiisselistä sähköön

Lisäys 31.5.2018

Terveiset mökiltä. sähköä Mitsulle! Edellinen bensatankkaus oli 22. huhtikuuta, tankillinen riitti 1737 km, hetki sitten tankkiin meni 38,8 l menovettä, siispä kulutus 2,2 l/100 km. Ei huono :-)

Päivitys 5.12.2017

Monet kyselee kulutuslukemia. Tässä Outlander PHEV -lukemia loka-marraskuu.

Aikamoista vaihtelua: 3,3 - 7,6 l/100 km. Keskimäärin 4,5 l/100 km lokakuu, 6,0 l/100 km marraskuu. Marraskuussa tuli useampi 350 - 450 km pitkä yhtäjaksoinen siivu. Suurin yksittäinen lukema 7,6 l/100 km tuli muistaakseni raskaassa talvikelissä suksiboksi katolla Kannus - Oulu - Kuusamo.

Päivitys: Ensimmäiset kaksi viikkoa

Ensimmäinen pidempi siivu, reilut 400 km: Kokkola - Kannus - Kokkola - Jyväskylä - Mikkeli, akku ei ollut startatessa täyteen ladattu, kulutus 7,0 l/100 km. Onhan se isompi kuin perheen toisella plugarilla (Ampera) mutta onhan se autokin isompi joten tämä lukema kelpaa kyllä. (BTW, onpa muuten kätevä tuo adaptiivinen nopeudensäädin, en ostaessa edes tajunnut että moinen tuossa on).

Viime viikolla matka-ajoa noin 350 km Mikkeli-Kannus, startti täydellä akulla. Kulutus:

Toissapäivänä Kannus - Kokkola - Kannus, noin 90 km. Startti täydellä akulla, Kokkolassa lyhyt lataus.

Eilen taajama-ajelua - tästä minä tykkään :)

Parin viikon kokemuksen perusteella ei ole tullut kiisseli-Hondaa ikävä (kuvassa taustalla). CRV palveli oivallisesti 7 vuotta mutta nyt oli aika astua uuteen aikakauteen.

Summa summarum: "Kolmen timantin" merkki maistuu hyvältä.

28.9.2018

Kiisseli ei enää maistu, joten 7 vuotta hyvin palvellut Honda vaihtui ladattavaan hybridiin. Perusvero ja käyttövoimavero laski samalla mukavasti :) Saman tempun teimme aiemmin kesällä kun Opel Astra -> Opel Ampera.

Muualta bongattua:

"Sähköautojen osuus Norjan automyynnistä nousi ennätystasolle maaliskuun aikana. Joka viides Norjassa maaliskuussa myyty uusi auto oli sähköauto. Samaan aikaan Nurmijärvellä Nurmijärven Sähkö jatkaa esimerkillistä toimintaa samalla saralla ja on tilannut Opel Amperan rinnalle uuden päivystysauton 8 vuotta vanhan bensakäyttöisen Honda CRV:n tilalle." Lisää: https://nurmijarvensahko.jalusta.com/!view/!id76/contenttext0=1299

"käytössä on kolme Mitsubishi Outlander PHEV ladattavaa hybridiautoa. Konsernin kokemukset hybridiautoista ja sähköisestä liikenteestä ovat olleet positiivisia. Leppäkosken sähkö panostaa kestäviin energiaratkaisuihin. Osana uusia ratkaisuja, yhtiö päätti hankkia kolme Mitsubishi Outlander PHEV-ladattavaa hybridiautoa hankkiakseen kokemuksia sähköisestä liikenteestä ja sen kiistattomista hyödyistä." Lisää: https://leppakoski.fi/blogi/ymparistoystavallista-liikkumista-ladattavalla-hybridilla/

"Tämänvuotista testiohjelmaa suunnitellessamme totesimme, että nyt aika alkaa olla kypsä sähköautojen mukaantulolle." Lisää: http://media.a-lehdet.fi/tl/ekoauto2014/ekojuttu2014.pdf

Mitsubishi Outlander PHEV-talvikäytöstä: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?action=printpage;topic=50638.0

"Vuoden 2015 ekoauton valinta on jatkoa MOTIVAn ja Tuulilasi-lehden vuosina 1996-2013 sekä Tuulilasilehden vuonna 2014 järjestämille Suomen vuoden ekoauto -valinnoille. Edeltäjiinsä nähden tämä eroaa erittäin merkittävästi sekä ehdokkaiden että valintaprosessin suhteen." Lisää: http://tep.kaapeli.fi/wp-content/themes/tep/2015/12/Suomen_ekoauto_2015.pdf

"Tämä on liite Tekniikka Elämää Palvelemaan ry:n julkaisuun ”Suomen ekoauto 2015 - Valintajärjestelmän ja ehdokkaiden esittely”. Tässä esitellään arvioinnissa käytetyt mittarit ja niiden tulokset." Lisää: http://tep.kaapeli.fi/wp-content/themes/tep/2015/11/Suomen_ekoauto_2015_liitteet1.pdf

"Viimevuotinen ryhmä 4 (muut autot) koostui loistoautoista (autoluokka F), katumaastureista (autoluokka J) ja urheiluautoista (autoluokka S). Ne eivät ole enää mukana vuoden 2016 vertailussa. Myöskään edustusautot (autoluokka E), jotka oli sijoitettu suurten autojen ryhmään, eivät ole mukana." Lisää: http://tekniikkaelamaapalvelemaan.fi/kirjoitus/suomen-ekoauto-2016/

Suomen julkiset latauspisteet: http://www.sahkoinenliikenne.fi/suomen-julkiset-latauspisteet

"Volkswagen Golf bensiinimoottorilla maksaa halvimmillaan veroineen runsaat 31 000 euroa, sähkötoimisen e-Golfin saa autokaupasta vajaalla 27 500 eurolla. Tesla Model S puolestaan maksaa vajaat 67 000 euroa. Veroton Tesla on kaupassa halvempi kuin bensiinikäyttöinen Audi A7." Lisää: https://yle.fi/uutiset/3-9856294 "The plug-in market in Europe had a surprisingly strong August month, with over 22,000 registrations, up 68% year over year (YoY). That pushes the plug-in market share up to 1.7%. This unexpected surge can also be an indication of an exceptional September month. " Lisää: https://cleantechnica.com/2017/09/30/europe-august-2017/

Tuore tilasto: pistoke-hybridien ensirekisteröinnit tammi-lokakuu 2017

* * *

Ei kommentteja: