perjantaina, heinäkuuta 27, 2018

Esimerkki: plugari matka-ajossa

Eilen latasin Oulun Ideaparkissa Chademo-pistokkeesta eli sähköä syötetään järeästi 310 V 39 A noin 30 min -> akku 85% täysi).

Sillä välin kävin ostoksilla ja tässä onkin oleellinen syy miksi ostoskeskusten kannattaa panostaa latauspisteisiin ja vieläpä maksuttomiin sellaisiin. On nimittäin hyvin todennäköistä että vaikka asiakas kuluttaa sähköä euron tai parin edestä, hän samalla tuo rahaa ostoskeskukseen merkittävästi enemmän. Itse ostin yhden t-paidan.

Kumulatiivinen kulutus eiliseltä: startti akku täynnä, Kuusamo - Taivalkoski 65 km 3.1 l / 100 km, Kuusamo - Pudasjärvi 134 km 4.7 l / 100 km, Kuusamo - Kiiminki 200 km 5.4 l / 100 km, Ideaparkissa ), Kuusamo - Kannus 420 km 5.5 l / 100 km. Matkavauhti maltillinen 80-90 km/h.

Lukemat ovat verrattavissa edelliseen autooni (Honda CR-V diesel). On kuitenkin huomattava että valtaosa päivittäisistä ajoistani on lyhyttä ajoa (alle 50 km), jolloin lähipäästöjä ei tule lainkaan. Optimaalista on jos akkuun ladattava sähkö on kaiken lisäksi tuotettu uusiutuvilla. Tähän on muuten esimerkiksi Iissä pitkäjänteisesti ja EU:n energia- ja ilmastopalkinnon arvoisesti tähdätty.

Lisäksi vuotuiset kiinteät kustannukset ovat merkittävästi pienemmät: Mitsubishi 166 euroa, Honda 705 euroa. Lopuksi se fiilis kun äänettömästi lipuu hyvän väännön omaavan sähkömoottorin voimin. Fiilistä on vaikea hinnoitella.

Aiempi bloggaus aiheesta

Ei kommentteja: