sunnuntaina, lokakuuta 29, 2017

Sähköautojen lataus luo haasteita sähköverkolle - totta vai tarua?

Laitan tännekin jakoon Sami Lappalaisen vastineen Auto&Vene-lehden (liite 26.10.2017) virheitä sisältävään juttuun.
---
Hei,

Valitettavasti auto&vene -liitteessä julkaistu juttu ei taida sisältää juurikaan käytännössä koeteltua kokemusta, vaan virheellisiä luuloja. Kirjoitan mielelläni tekstiä ja olen käytettävissä haastateltavaksi jos haluatte julkaista toimivaan käytäntöön perustuvan jutun. Autoni ja töpselini ovat myös käytettävissä kuvattavaksi, mikäli euroopalaisten kiiltokuvien sijasta haluatte uutisoida todellisesta elämästä Kemiönsaarella.

Olen lähes kaksi vuotta ladannut sähköautoa pelotellulla 16A virralla ihan tavallisesta kemiönsaarelaisen sähköasentajan asentamasta ulkotöpselistä. Ensimmäistäkään ongelmaa ei ole ilmennyt, ei edes yhdessä saunan ja kuivausrummun kanssa. Toki sähkön riittävyys tulee tapauskohtaisesti tarkistaa, mutta yleensä muutoksia ei tarvita tai ne ovat vähäisiä.

Sähköauton lataus töpselistä vie noin saman verran tehoa kuin kuivausrumpu. Enpä ole kuullut että kuivausrummun käyttö samaan aikaan saunan kanssa olisi missään kiellettyä. Miksi siis pelotella ihmisiä? Ja meillä on se yleisin 3x25A sulakekoko. Lisäksi sähköauto kannattaa yleensä ladata yösähköllä. Harva meistä joka päivä läpi yön saunoo.

On aivan totta, että vanha vioittunut pistorasia voi lämmetä suuria virtoja käytettäessä. Käyttäisitkö vanhaa risan näköistä bensapumppua? Muutenkin uusimista vaativan töpselin vaihto on kuitenkin parin sadan euron urakka. Tuon rahan säästää takaisin n. 2000km sähköautoilulla. Itse töpselihän maksaa hyvälaatuisenakin vain kymppejä. 50A pääsulakkeet ovat täysin ylimitoitettuja, niitä ei tarvita juuri missään tilanteessa. Voimavirrasta hyötyvät lähinnä isot Teslat, tavallisten ihmisten autoihin se schuko eli normaali töpseli riittää hyvin. Schukosta voi ladata n. 120000km/vuosi - montako kilometriä sinun autosi oikeasti liikkuu?

Samoin peloiteltu 16,5h latausaika ei taida koskaan toteutua, koska autoa ei yleensä ajeta tyhjäksi. Vai ajaisitko dieselisi joka päivä ihan höyryille? Esim.100km päivittäiset ajelut lataa normitöpselistä 16A virralla noin neljässä tunnissa. Tätä on kokeiltu meidänkin töpselistä mm. mainitulla Nissan Leafilla eikä ongelmia ilmennyt. Jos ajoa on joskus enemmän niin joskus on varmaan seisokkiakin, jolloin auto ehtii latautua pidempään.

Parasta sähköautoilussa on, että 'tankki' on joka aamu täynnä ja sitten vain ajellaan. Tankkaamaan ei tarvitse mennä, ja huoltoa on todella vähän kun koko autossa ei edes ole öljyjä. Jos menee pidemmälle, lisävirtaa saa ABCltä vartin kahvitauon aikana. Julkaistun jutun 'pikalaturi'-nimi on harhaanjohtava. Kotiin asennettavat, yleensä tarpeettomat nopeammat laturit eivät ole pikalatureita. Pikalatauksen teho on 50-300kW, mikä ei ole toteutettavissa tai edes tarpeellinen asuinkiinteistössä missä auto pysäköidään yön yli.

Sama koskee taloyhtiöitä. Mainitut lämpötolpat soveltuvat ERINOMAISESTI sähköauton lataamiseen. Niiden käytölle on esteenä lähinnä naapurikateus - se toki Suomessa osataan. Lataus vastaa isomman sisätilalämmittimen tehoa.

On totta, että jos kaikista tolpista ladataan maksimiteholla yhtä aikaa voi kentän sähköistyksen suunnittelusta riippuen ilmetä ongelmia. Nykyisellä sähköautovolyymilla todennäköinen yhden tai kahden auton lataus ei kuitenkaan ole mikään ongelma. Ja mikäli naapurikateus yllättää, voi tolppiin asentaa kulutusmittarit, jolloin lataaja maksaa sähkönsä - eli enemmän kuin auton lämmittäjä.

Lämpötolppien tehon hallintaan on jo toimivia kaupallisia ratkaisuja, eli mikäli taloyhtiöön tulee useampia ladattavia autoja kannattaa tutustua näihin, auton lämmittäjääkin auttaviin palveluihin. Esim. suomalainen parkkisahko.fi ratkaisee ylikuormitustilanteet tasapuolisesti mahdollistaen monien autojen latauksen olemassaolevalla kaapeloinnilla.

Kuten muidenkin uusien tekniikoiden, esim. valokuidun kanssa kannattaa muun suuremman remontin yhteydessä varautua tulevaisuuteen vetämällä paremmat kaapelit. Tätä ei kuitenkaan missään tapauksessa tarvitse tehdä erikseen sähköautoja varten, vaan nykyiset johdot, sähköliittymät ja Suomen sähköntuotanto riittävät ja ongelmatapauksiin on kaupallisia ratkaisuja.

Nissan Leafejä löytyy jo hyvin myös käytettynä esim. Nettiautosta. Saksan tuonti laajentaa valikoimaa ja laskee hintaa - ja auton saa myös firman pihaan toimittamana, itse ei ole mikään pakko mennä hakemaan. Uudemmista vuosimalleista löytyy jo useita merkkejä kuten Renault, Citroen, Opel, Huyndai, Kia, Volkswagen, Peugeot, Smart jne. Vuoden 2018 alusta tullee voimaan 2000€ hankintatuki sähköautoille, mikä kaventaa hintaeroa. Kokonaishinnassa kannattaa ottaa huomioon myös ajamisen ja huollon kustannukset. Nämä ovat vain murto-osa pahanhajuisen polttomoottorin kustannuksista, eli sähköauto muutaman vuoden pitoajalla kannattaa jo tänään.

Oma sähköautoiluni vanhalla mallilla on parin vuoden aikana säästänyt minulle tuhansia euroja. Lisäksi kädet ja autotalli eivät haise bensalle, eikä pihamailla ja sorateillä tarvitse käristää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Ajaminen on mukavampaa, joten kaikki voittavat. Lopetetaan jo pelottelu ja siirrytään yhdessä tulevaisuuteen!

- Sami Lappalainen

Ei kommentteja: