Pari viikkoa sitten Mikkelin ainoaan (?) liikenneympyrään pystytettiin 60 000 euroa maksanut taideteos, Suuri Spiraali. Talousvaikeuksissa painivan kaupungin toimintaa on kritisoitu ankarasti. Teosta on moitittu rumaksi ja kalliiksi.
(kuva http://www.mikkeli.fi/fi/sisalto/03_mikkeli_tieto/05_tiedotus/13_lehdistotiedotteet_05_2008/suuri_spiraali)
Uuden näkökulman esitti arkkitehti Pertti Mertaoja tämänpäivän Länsi-Savossa. Hänen mukaansa taideteokset ja muut näkökenttää rajoittavat esineet eivät kuulu liikenneympyrään, koska ne vaarantavat liikenneturvallisuuden. Mertaojan mukaan "ne haittaavat keskittymiskykyä ja vievät huomion pois ajotapahtumasta ja muun liikenteen seuraamisesta."
Pidän Mertaojan näkökulmaa yleisesti ottaen pätevänä, mutta juuri liikenneympyröiden kohdalla asian voi nähdä myös toisin. Esimerkiksi pitkän ajomatkan jälkeen huomiokyky saattaa herpaantua niin ettei risteyksiä väistämissääntöineen huomaa. Ratkaisuna tähän liikenneympyrä ikään kuin pakottaa hidastamaan vauhtia ja väistämissääntö on erittäin yksinkertainen. Liikenneympyrän tulee vain erottua riittävän selvästi niin ettei autoilija epähuomiossa aja suoraan. Näyttävä teos ympyrän keskellä tuo näkyvyyttä ja toisinaan estetiikkaakin - ympyrä varmasti huomataan.
Kuusamosta löytyy mainio esimerkki. Viitostien ja Ouluntien risteys oli pitkään kolariherkkä. Viitostien suunnasta ajaneet eivät pitkän ajorupeaman myötä huomanneet olevansa väistämisvelvollisia Ouluntiehen nähden, vaan paahtoivat viimeistä parinkymmenen kilometrin pätkää Rukaa kohti, joskus kohtalokkain seurauksin. Kymmenisen vuotta sitten risteykseen rakennettiin liikenneympyrä ja keskelle pystytettiin Aaro Vitikan Tyrsky.
Teos esittää voimakasta kuohuvaa aaltoa sekä kuvaa "Kuusamon asemaa tärkeänä kulkuväylänä itään ja länteen". Kauniisti ilmaistu, mutta teoshan on kammottavan näköinen, jäykän brezneviläisen muotokielen ilmentymä. Mutta ehkäpä juuri näin onkin hyvä? Kuvitellaan Helsingistä Rukalle suuntaavaan uneliaan autoilijan reaktiota kun hän 796 kilometrin ajomatkan jälkeen kohtaa tämän näyn. Veretseisauttava monumentti karistaa unen rippeet silmistä ja uutta virtaa saanut kuljettaja herättää myös muut autossa torkkuvat ihmettelemään taiteilijan aivoituksia. Teos siis ehdottomasti parantaa liikenneturvallisuutta. Mikkelin seudulla yleisön tähänastiset reaktiot viittaavat siihen, että Suurella Spiraalilla on sama positiivinen vaikutus. Siinä valossa 60 000 euroa saattaakin olla varsin onnistunut sijoitus.
- - -
Huomenna sitten puolimaraton... Laitanpa tavoitteen näkyviin niin tulee sopivasti painetta :-)
1. unelma - täyskäsi, eli viisi viimeisintä starttia ja viisi rekordia (lokakuun 2007 lopussa Åland maraton, Marathon de Paris huhtikuun alussa, Warkaus marathon huhtikuun lopulla, Yyteri-maraton kolme viikkoa sitten), edellyttää Yyterin 1.28.19 alitusta mikä selvästi raskaammalla reitillä on haasteellista
2. alle 1.29 erittäin hyvä tulos
3. alle 1.30 hyvä tulos
Tasainen 4.05 min/km -vetoapu otetaan kiitollisuudella vastaan...
-gs
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti