torstaina, lokakuuta 04, 2007

Kompensaation toivossa

Juoksuharjoittelun yksi keskeinen idea perustuu siihen, että harjoituksen myötä keho hetkellisesti ikään kuin sysätään pois tasapainosta. Levon aikana tapahtuu palautuminen ja tällöin suorituskyky nousee korkeammalle tasolle kuin se oli ennen harjoitusta. Tätä kutsutaan kompensaatioksi. Paradoksaalisesti kunto laskee harjoituksen aikana ja nousee levon aikana. Toisaalta jos lepo jatkuu liian kauan, kunto kääntyy laskuun ja toisaalta jos rasitus on liian kauan liian kova, keho voi joutua ylirasitustilaan, josta toipuminen voi kestää viikkoja, joka kuukausia. Haaste on löytää sopiva tasapaino harjoituksen ja levon välillä.

Eilen innostuin tekemään vetoharjoituksen radalla; 5 x 2000 m 2 minuutin palautuksella 8.25 - 8.50 välille eli tuollaista puolimaratonia hieman kovempaa vauhtia. Sunnuntaista lähtien onkin tullut juostua melko paljon; su 30 km, ti 10+10 km, ke 14 km joten tänään välipäivä oli paikallaan.

Tytön kanssa kävimme päivällä kirjastossa - tervetullutta vaihtelua itsellekin kun ei niitä samoja kirjoja tarvitse liian moneen kertaan lukea. Kirjaimia ihmeteltiin sitten kotona herra Hakkaraisen aakkoskirjasta - itse asiassa ne on tytölle jo tutut vierasperäisiä äksää, tsetaa, tuplaveetä ja ruotsalaista oota lukuunottamatta. Ja gee, dee, cee ja ähävä on myös vielä hakusessa. Toisaalta hän on 3 v 2 kk joten asialla ei todellakaan ole mikään kiire.

Shoppailtua tuli sen verran, että ostin itselleni uuden juomavyön - pitkille lenkeille ja ehkä pitkiin kisoihinkin (puolimaraton ja maraton).

-gs

(juomavyö: http://www.badminton.ch/domains/sport_modulpark_ch/data/Catalog/5231/adidas_belt_mittel.jpg, kirjan kuva: http://ok.otava.fi/content_images/p000193l.jpg)

4 kommenttia:

Milvus kirjoitti...

Mulla ei ole muuta toivoa kuin uskoa tuohon (super)kompensaatioon. Tänään 14 km aamuvarhain maratonvauhtisena, sunnuntaina kevyt lenkki ja sitten aletaan odotella superkompensaation vaikutusta 14.10. Vantaan maratonille. Ymmärsin teksteistäsi, että sinulla on sama osoite 14.10.?

gnothi seauton kirjoitti...

Vantaa oli harkinnassa, mutta kun sattuu osumaan reissu tuttavan mökille Varkauden lähelle kyseisenä viikonloppuna niin Pieksämäki (Osmon superhölkkä ja maraton)on sopii paremmin. Siellä siis puolimaraton toivoakseni kauden parhaaseen aikaan.

Viimeisellä viikolla ennen maratonia tarvitaan malttia niin että akut on täynnä ja menohalut korkealla kun viivalle asetutaan. Millaisin tavoittein Vantaalle?

-gs

Milvus kirjoitti...

Aloitetaan selittelyllä :)
Alkukausi meni nivusvammaa parannellessa, joten alkukesälle suunnitellut juoksut (mm. Forssan mara) jäivät väliin. Tänä kesänä (tai oikeammin syksyllä) ainoa startti ollut Kuopiossa ½maraton. Sen perusteella lähdetään tavoittelemaan 3.45-3.50 loppuaikaa.
Kaikki muu on liian hapokasta...

Osmoa on kehuttu. Ihan tasaista ei siellä päin Suomea sitten ole...

Jos kävisi illemmalla kaverin kanssa kevyellä lenkillä Paloheinässä. Aamupäivä meni perheen kanssa sieniä etsiessä.

gnothi seauton kirjoitti...

Kelpo aikaa tavoittelet! Itse viivyin Tukholman maralla yli 4 tuntia (selityksenä helle + viimeiset 2 viikkoa pilannut pohjevamma), ja toiveissa onkin reilu parannus tuohon Maarianhaminassa kolmen viikon kuluttua.

Pieksämäen reitistä toiset sanovat että se on nopea ja toiset että mäkinen joten saas nähdä... Kun en lihaskuntoon erityisesti ole panostanut, tasainen reitti sopisi minulle paremmin.

-gs